Indie


Informace

V Indii se jezdí vlevo. V praxi však většina řidičů má tendenci se držet ve středu vozovky, protože si myslí, že tam je méně děr a vozovka je kvalitnější. Při střetu s protijedoucím vozidlem se menší vozidlo uchýlí na stranu. Pro cizince je vůbec lepší, když uprostřed vozovky nejede. V Indii jsou časté vozovky jen s jedním, a to středním asfaltovým pruhem, a po stranách je jen štěrkový nebo písčitý povrch. Obvykle se vyhne menší vozidlo, osobní auto se zásadně vyhýbá nákladnímu. Předjíždí se jak se dá a za všech okolností, zrovna tak před zatáčkou jako do kopce. Když se nic nestane, tak následuje omluva, která se toleruje a pak úsměv. Ačkoli vozidla bývají ve špatném stavu, houkačka vždy musí fungovat a má přednost před brzdami. Bylo zjištěno, že průměrný řidič použije houkačku 10 až 20x na 1km a upozornění o zákazu houkání nikdo nebere vážně. Na silnicích bývají často zpomalovací pásy a to tehdy, kdy to člověk nečeká, takže při svižnější jízdě chvíli co chvíli může dojít k nečekanému otřesu. Každým rokem v Indii umírá na silnici 70.000 lidí oproti např. 40.000 v USA, kde je 20x více aut. Častou obětí jsou chodci, protože řidiči si myslí, že silnice je především jejich. Jednou z mnoha příčin vysoké nehodovosti je i myšlení ovlivněné u některých řidičů karmou, kdy nehodu na silnici nepřisuzují ani tak střetu s jiným vozidlem jako špatným životem v minulosti a potrestáním nehodou. U silnic často jsou návěstí se slogany jako „Better slow than never“ tj. raději pomalu než už nikdy, ale obvyklé značky jako v Evropě tu většinou chybějí. Pokud chce člověk někam dorazit, musí se často ptát.
Zvlášť nebezpečná je jízda v noci, kdy řidiči mají ve zvyku střídat oslňující dálkové světlo s úplným vypnutím, čímž na sebe upozorňují anebo je jim líto, že v noci nemá smysl tak často používat houkačku. Na silnici se také potuluje dost osamocených krav a neosvětlených povozů. Řízení auta v Indii je především otázkou zvyku a i Evropan si na něj časem zvykne, ale je lepší se mu vyhnout.