Dovolená Indie


banner

Před cestou
Víza
Očkování a nemoci
Celní předpisy
Co koupit na cestu
Okolní země
Kdy jet
Zajímavé akce
Počasí a podnebí
Turistické lokality
Historické lokality
Přírodní lokality
Sportovní lokality
Pobytová střediska
Na co dát pozor
Nemoci, zvířata
Dopravní předpisy
Společenská etiketa
Jídlo a pití
Osobní bezpečnost
Praktické info
Česká ambasáda
Nemocnice, pojištění
Směnárny a banky
Telefony
Int. kavárny
Místní doprava
Kde jíst a pít
Obchody a tržiště
Elektřina, zásuvky
Spropitné
Policie
Společenská etiketa
Kde se tam můžu ubytovat?
Info o možnostech ubytování
Ceny a ubytování
Hotely
Slovníček výrazů
Zajímavosti
Zeměpis
Oblasti
Geografie
Podnebí
Přírodní podmínky
O lidech
O lidech obecně
Náboženství
Národnosti
Další zajímavosti
Sociální uspořádání
Historie
Historie - Kultura
Historie - Politika
Kuchyně
Všeobecné informace
Co nejíst a nepít
Recepty
Hospodářství
Všeobecné info
Průmysl
Zemědělství
Přírodopis
Podnebí
Zvířata
Rostliny
Přírodní podmínky






  Indie - navigace  
zájezdy Indie Hotely a ubytování Indie
Luxusní zájezdy Indie Informace Indie
Last minute Indie Fotogalerie Indie
Víza Indie Recenze hotelů Indie
Mapy a průvodce Indie Diskuze Indie



Indie

 --> Chcete se o zemi něco dozvědět? --> Kdo tu žije? - o lidech --> Tanec a hudba

-->TanecHudba
Vytisknout tuto stránku
Rychlé hledání     v této zemi celý web  

Informace

Po celé Indii se nacházejí tisíce soch, které dokazují bohatou tradici tanců, které se rozvíjely tisíce let. Díky různým důkazům je patrné, že se tanec nepoužíval pouze při oslavách, ale také při obětech bohům nebo při klanění božstvům. Jak čas plynul, tak se v různých částech země formovaly různé způsoby tance, které byly ovlivňovány nejen polohou místa nebo sociálně ekonomickými hledisky, ale i politikou. Všechny taneční formy se soustředí okolo devíti „Rasa“ neboli citů. Jsou to Hasya – stěstí, Shoka – zármutek, Krodha – zloba, Karuna – soucit, Bhibatsa – odpor, Adhbhuta – nejistota, Bhaya – strach, Viram – statečnost, Shanta – vyrovnanost.
Taneční formy
Kathakali KathakaliKathak KathakKathak – tento tanec pochází původně od kočovných pěvců, kteří putovali severní Indií – Katkakaris neboli vypravěči příběhů. Tito pěvci pořádali představení na vesnických návsích nebo v chrámových dvorech. Jejich příběhy obsahovaly především náboženské ale také morální motivy. Recitace doprovázeli pohyby rukou a různými výrazy tváře. Jednalo se o kvintesenční divadlo, které využívalo různých nástrojů, vokální hudby a různých gest k oživení legend. S nástupem Mughalů, byl Kathak představen na královském dvoře, kde se postupně změnil z bohoslužby na zábavu. Tanec má dvě hlavní techniky. Nritya (čistý tanec) a Abhinaya (výraz). Typický kostým se podobá mughalským miniaturám a nosí ho ženy i muži. Tento tanec se učí ve třech školách ve Varanasí a Jaipuru.
Bharatnatyam – jedna z nepopulárnějších a nejstarších tanečních forem v Indii. Bharatha zastupuje Bhavana, což je nálada, Raga je hudba a Tala je rytmus, zatímco Natyam zastupuje Nritya. Pohyby, mimika a muzika mají v tomto tanci stejně důležitou úlohu. Kostýmy jsou barevné a komplikovaně zdobené. Skládají se z barevného hedvábí, komplikovaných ozdob hlavy, náhrdelníků a náramků. Kolem dlouhého copu jsou ovinuté květiny. Tanec se předával z generace na generaci. Tito vysoce talentovaní umělci a mužští guru (nattuvanars) byli jediní kdo tento tanec uchovávali po generace, až do počátku 20. století, kdy se rozšířil zájem o indickou kulturu do celého světa.
Kuchipudi – pochází ze státu Andhra Pradesh v jižní Indii, z vesnice zvané Kuchelapuram. Podle tradic Kuchupudi bylo původně předváděno pouze muži – knězy. Jedná se o taneční drama uváděné jako Ata Bhagavatham. Charakteristikou tance jsou rychlé pochyby nohou a pohyby těla, které představují sochy. Propracovaná mimika a pohyby tváře jsou doprovázeny více realistickým hraním. Témata tance pocházejí většinou z mytologie. Unikátním znakem tohoto tance je Tarangam během kterého tanečník tančí na okraji měděné desky, složitě se pohybuje a na hlavě má mnohdy usazenou nádobu s vodou. Kuchipudi je doprovázen hudbou Carnatic. Mezi typické nástroje, které tanec doprovází patří housle, flétna a mridangam.
Kathakali – tradiční tanec pocházející z Keraly, je jednou z nejstarších divadelních forem na světě. Je to kombinace dramatu, při kterém herci představují tradiční postavy z indické mytologie, z Ramajany a Mahabharaty. Velmi důležité jsou výrazy tváře a gesta rukou. Neodmyslitelné je nápadné líčení a barevné kostýmy. Existuje 5 základních druhů líčení – Pacha, Kathi, Thadi, Kari a Minukku. Velmi precizní jsou také pohyby těla a nohou. Tanec je doprovázen živou hudbou tvořenou Chenda – nástrojem podobným bubnu a Maddala, nástrojem, který vyluzuje příjemné a měkké tóny.
Odissi OdissiMohiniattam – klasický tanec pocházející z Keraly. Jedná se o sólo, které předvádí žena. Ve skutečnosti slovo Mohini znamená „dívka, jež ukradla srdce diváka“. Mohiniattam představuje lásku a oddanost bohům. Hrdinou většiny představení je Višnu nebo Krišna. Žena se ladně pohybuje a je oděna v bílé sárí a blůzu. Představení doprovází hudba Carnatic.
Odissi – tradiční tanec státu Orissa původně tančený v chrámech chrámovými tanečnicemi Maharis. Tanec se snaží zachytit lidské emoce – lásku a oddanost. Odissi vychází ze základů bohoslužeb věnovaných Krišnovi a také z hry Geet Govind, která se používá k vyjadřování oddanosti a lásce bohům. Tanečníci mají na sobě barevné kostými a tradiční stříbrné šperky.
Manipuri – pravděpodobně jeden z nejkrásnějších indických tanečních stylů, který je rozšířený především v Manipuri. Témata Manipuri vycházejí zejména z Raas Leela, představující cosmický tanec Krišny a dívky pasoucí krávy. Krásné a zdobené sukně tanečnic jsou dlouhé, od pasu se rozšiřují a jsou pokryté závojem. Krišna má krásnou korunu ozdobenou pavími pery.
Chhau – tanec populární zejména ve státech Orissa, Bihar a v Západním Bengálsku. Tanečníci mají obličeje ozdobené maskami. Chhau má tři školy – původně pochází z Seraikella v Biharu, Mayurbhanj v Orisse a Purulia v Západním Bengálsku. Všechny tři formy jsou bojovné a jsou si podobné, ačkoliv líčení a kostýmy jsou odlišné. Témata vycházejí z mytologie, každodenního života, přírody nebo nálad. Purulia Chhau má jednoduchý účel – vítězství nad zlým bohem. Hudební doprovod tomuto tanci vytváří Nagada – buben, Dhol – válcovitý buben a Shehnai – rákosová píšťala. Kroky tance jsou řízeny zákonitostmi rytmických slabik, které hrají bubny a každá změna tempa je zahájena s katanem, rytmickým zamáváním, které se opakuje třikrát. Tanec předvádějí muži a chlapci a netrvá více jak 10 minut, protože je velmi obtížné nosit složitě zdobené masky. Ačkoliv v Purulia Chhau může show trvat i 40 minut a výjimkou nejsou ani celonoční představení.

Lidové indické tance
Jednou z možností jak objevit a pochopit krásu a rozmanitost indické kultury je lidové umění. V každé oblasti mají taneční formy jiný vzhled. Jsou mnohem populárnější než klasické tance, protože jsou jednodušší a lépe pochopitelné. Lidové taneční umění je poměrně jednoduché, avšak v pozadí stojí hluboko pojaté koncepty a upřímné vyjádření pocitů, které jsou většinou mistrovským dílem. Téměř každá vesnice má svoje taneční umění, které předvádí při každé příležitosti, jako je narození dítěte, příchod nové sezóny, svatby a festivaly. Ve většině případů jsou zpěváci doprovázeny tanečníky a hudebníky. Každá taneční forma má svoje speciální kostýmy. Většina těchto oděvů je zdobena krásnými drahokamy a zlatem. Velmi populární jsou celonoční představení a velké festivaly. Naše zkrácená túra do různých regionů za lidovými tanci Vás přiblíží k životnímu stylu obyčejných lidí.


Bhangra BhangraSEVER
Dumhal – tento tanec předvádějí muži kmene Wattal z Kašmíru. Účastníci mají dlouhé barevné róby a dlouhé kuželovité čepice, které jsou ozdobeny zvonky a rolničkami. Tanečníci se pohybují v průvodu a nesou prapor. Prapor se poté položí na zem a muži okolo něj začnou v kruhu tančit. Tanečníky doprovází zpěv a buben.
Rouf – je tanec, který se provozuje zejména na jaře v oblastech Kašmíru. Účastníci se rozdělí do dvou řad čelem k sobě. Položí paže kolem ramen svých sousedů a takto vytvořená formace se pohybuje směrem vzad a vpřed. Masky, které mají tanečníci představují božstva, člověka, zvířata, vojáky....Každý tanec lama je jiný i když se neochvějně drží daných předpisů.
Losar Shona Chuksam – tanec pocházející z oblasti Kinnaur v Himachal Pradesh je praktický tanec obsahující pasáže složité mimiky a další sekvence, které jsou čistě abstraktní. Pomalé pohyby s pokrčenými koleny jsou charakteristikou tohoto tance. Provozuje se nejvíce v období duben – květen, při kterém tanečníci pohyby naznačují setí a sklizeň ječmene a místní pšenice.
Bhangra – nejdůležitější taneční forma státu Pandžáb. Je provozována výhradně muži. Je to hřmotný tanec, který se tančí zejména na festivalu Baisakhi. Tanec je doprovázen bubny. Bubeníci většinou sedí uprostřed kruhu tanečníků.
Raas – tanec, který se koná během festivalu Dussehra v oblasti Kulu ve státě Himachal Pradesh. Je postavený na příbězích o lidské lásce na rozdíl od tradičních Raas. Tanec je charakteristický řetězovými formacemi a souosými kruhy.
Gidda – starobylý tanec ze státu Pandžáb se vyznačuje pomalými vypracovanými pohyby. Tančí se většinou na otevřených nádvořích. Ženy začínají tančit v ve velkém kruhu, který se později rozdělí na dva polokruhy a skupinky čtyřech nebo šesti tanečnic.
Dhamyal – tento tanec je známý také pod jménem Duph. Duph je buben na který rychle hrají muži - tanečníci. Tanec tančí buď sami muži nebo muži a ženy dohromady.
Dham - tanec pocházející z Harijány. Tanečníci nastoupí do arény s bubny a nejprve tančí velmi pomalu, podle bubnování. Pak utvoří kruh a tempo bubnování se zvyšuje.
Lahoor – tanec, který tančí ženy v Harijáně. Představení většinou probíhají na jaře, po ukončení prací na polích.
Dhurang – tanec pocházející z Uttar Pradesh je spojován především s pohřebními ceremoniemi. Jeho účelem je osvobodit duši od zlých duchů. Tanečníci mají meče a tančí v kruhu. Tanec je podobný tanci lovců bájných hadů, který se provozuje na východních hranicích Indie.
Mali – tanec, který předvádějí ženy k příležitosti svatby na počet ženichovy rodiny. Tanečnice jsou zahalené a na hlavách mají posazené mosazné hrnce. S hrnci na hlavách si sedají, lehají a také poskakují. Tanec končí pokud některý z hrnců spadne. Pochází ze státu Radžastán.
Tera Tali – tanec pocházející z Radžastánu. Předvádějí ho tři ženy, který mají zakryté tváře závojem. V ústech drží ostré meče a na hlavách mají posazené ozdobené hrnce. V rukách drží malé cimbály a jak se pohybují vydávají jimi různé zvuky.

Bihu BihuVÝCHOD
Tanec Naga – každý kmen Naga má svůj specifický tanec. Tyto kmeny žijí především v Manipuru, Tripuru, Nagalandu, Mizoramu, Arunachal Pradesh, Meghalaya a Assamu. Při tomto tanci zajišťují udržení balance vztyčené a toporné tělo a pokrčená kolena. V poslední fázi tance předvádějí tanečníci extatickou energii. Pohyby nohou tanečníků Naga jsou jedny z nejkomplexnějších a nejsložitějších ze všech indických kmenů. Sestavy jsou vytvářeny podle sociální organizace kmene.
Hazagiri – tanec předvádějí Riang z Tripury a slouží k uctívání bohyně Hazagiri, aby zajistila dobrou úrodu. Bohyně Hazagiri je jednou z forem Lakshmi (hinduistické bohyně bohatství) Ceremonie začíná bohoslužbou devíti bohům a vrcholí bohoslužbou bohyni Hazagiri. Ženy nejprve tančí v pomalém rytmu (vždy mají na hlavách nádoby). Později se k nim přidají i muži. Tanec je zakončen velmi rychlým tempem.
Bambusový tanec – krásný a složitý tanec lidí z Mizoramu se nazývá Cheraw. K tanci jsou požívány dlouhé bambusové hole. Tanec vyžaduje velkou zručnost a pozornost.
Nongkrem – tento tanec můžete spatřit na podzim v Smit, kulturním centru Khasi. Tančí se na počest vývoje kmene Khasi.
Bihu – nejpopulárnější tanes v Assamu. Je součástí festivalu Bihu, který se koná v polovině dubna po sklizni a trvá jeden měsíc. Tančí ho mladí muži a dívky, kteří se shromáždí na otevřeném prostranství a tančí společně v malých skupinkách. Tanec je doprovázen bubny a píšťalami.
Thang-ta – král z Manipuru podporoval válečnické umění, díky němuž vzniklo mnoho bojového cvičení, které bylo později zakomponováno do tance. Mezi nejkrásnější tance patří thang-ta, při kterém tančí mladí muži s meči a štíty. Buben je hlavním doprovodným nástrojem tohoto tance.
Karma – tradiční tanec pocházející z Bidaru dostal svoje jméno ze stromu Karma, který má přinášet štěstí a bohatství. Ceremonie začíná vysazením stromu. Tanečníci, muži i ženy, utvoří kruh okolo stromu a tančí s pažemi okolo pasu svých sousedů.
Ponung – tento tanec se postupem času přetvořil z umělecké formy do formy lehčí a je určen spíše pro zábavu a rekreaci. Předvádějí ho skupiny dívek v barevných kostýmech.
Brita nebo Vrita – jeden z nejdůležitějších lidových tanců z Bengálska, tanec při kterém neplodné ženy vzývají bohy aby jim splnily jejich jediné přání. Tančí se také na zotavení z nakažlivých chorob.
Hurka Baul – pochází ze zápdního Bengálska a tančí se především při kultivaci rýže a kukuřice. Po úvodním rituálu se tanec tančí na různých polích. Dostal název podle hudebního nástroje Hurka, bubnu, který je jediným hudebním nástrojem. Slovo „baul“ znamená píseň. Zpěvák vypráví příběh o bitvě a hrdinských skutcích a tanečníci jeho slova napodobují pohyby.
Kali Nach – tento tanec je na počest bohyně Kali. Tanečníci mají masky a meče.
Ghanta Patua – během měsíce Chaitra se ulice ve státě Orissa rozezní zvukem Ghanta (mosazný gong), který doprovází tanečníky. Tanec je úzce spjat s bohoslužbou Matce bohyni, která má mnoho jmen – Sarala, Hingula, Charchika, Bhagavati, Mangala nebo Chandi. Jeden z tanečníků je přestrojen za ženu v černém oděvu. Na hlavě má ozdobený svatý džbán. Doprovodnými nástroji pro tento tanec jsou Dhol a Ghanta.
Paik – bojový tanec pocházející z Orrisy je vysoce propracovaný, plný mužné síly a důstojnosti. Tanečníci stojí v řadách, tvářemi k sobě, mají barevné kostýmy a turbany. Jsou vyzbrojeny meči a štíty. V první fázi tance se tanečníci přibližují k sobě velmi pomalu, jejich pohyby připomínají šermování. Postupně se tempo zvyšuje a nakonec se rozvine falešná bitva, která je však plná řinčení zbraní a výskoků.
Dalkhai – tento tanec můžete spatřit v některých vesnicích ve státě Orrisa v oblasti Sambalpur. Energický tanec je doprovázen několika hudebními nástroji na které hrají muži.

ZÁPAD
Gendi (Stilt) – tento tanec pocházející z Madhya Pradesh je většinou praktikován v období dešťů od června do srpna. Tanečníci tančí ve vodě nebo na kluzkém povrchu. Jsou barevně oděni a mají bohatě zdobené pásy, na krku náhrdelníky z mušlí.
Bhagoria – tento tanec provozuje kmen Bhil, který žije v Madhya Pradesh. Je to tanec na počest sklizně. Ženy mají na hlavách koše plné prosa a s koši také tančí. Tanečníky doprovází velké množství strunných, bicích a dechových nástrojů.
Garba – tanec žen v Gujaratu, který se tančí na počest bohyně Amba. Při tomto tanci na počest plodnosti můžete spatřit velké hliněné děrované hrnce ve kterých je umístěna svítící lampa, která má znamenat budoucí život rodící se v ženě. Ženy mají tyto hrnce na hlavách a společně se pohybují v kruhu a tleskají čímž udávají rytmus. Když tančí a tleskají muži jmenuje se tanec Garbi. Tradičně se tento tanec praktikoval pouze v noci, jako děkovný rituál. V dnešní době ho může každý praktikovat podle svých potřeb, v jakékoliv denní nebo noční hodině.
Dandiya – tento tanec je podobný tanci Garba. Tanečníci drží v rukách malá hůlky na jejichž konci jsou zvonečky. Tančí se také v kruhu.
Kala – tanec se tančí na počest narození boha Krišny a je spojen s rozbíjením dahi handi (hrnce s tvarohem). Tanec pochází z mládí boha. Hrnec je přivázán na lano a zavěšen mezi dva domy. Tanečníci utvoří pyramidu na jejímž vrcholu stojí tanečník představující boha, který se dotkne hrnce. Ten je pak rozbit a tvaroh a kala (rýže smíchaná s prosem a kořením) vyteče ven.
Dindi – ve státě Maharashtra se náboženské a obětní tance nazývají Dindi. U těchto tanců je velmi důležitý hudební doprovod. Tanec se většinou praktikuje v den Ekadashi.

JIH
Tanec Lava Tanec LavaDollu Kunitha – populární tanec s bubny pocházející z Karnataky. Muži mají velké zdobené bubny zavěšeny na krku. Tanečníci tančí podle rytmu bubnování, většinou velmi rychle. Tanec je doprovázen zpěvem s náboženským nebo pochvalným textem.
Dandaria – tento tanec praktikují některé kmeny v Andhra Pradesh během festivalů. Tanečníci, kteří jsou krásně ustrojeni, navzájem navštěvují různé vesnice a jsou považováni za velice významné hosty. Staří a mladí muži tančí společně, v rukách drží hůlky s kterými pomyslně bojují.
Karagam – nejběžnější forma lidového tance v Tamil Nadu, věnovaná bohyni zdraví a deště – Mariamman. Tanec předvádějí muži, kteří mají hrnce naplněné syrovou rýží ozdobené květinami. Hudební doprovod tvoří buben a dlouhá flétna.
Kummi – lidové tance státu Tamil Nadu, které praktikují ženy, jsou 3 hlavní, které jsou si velmi podobné. Nejjednodušší je Kummi, při kterém stojí tanečnice v kruhu a tleskají rukama. Při rozšířené verzi tohoto tance – Kolattam, drží tanečníci v rukou hůlky, kterými bouchají do rytmu.
Kuttiyattam – tanec pocházející z Keraly, který znamená „tančit spolu“ a jeho téma bylo nalezeno v bájích. Vznikl v 9. století našeho letopočtu. Chakkiar hrají mužské role a Nangiar role ženské a také recitují verše. Představení může trvat 6 – 20 dní.
Padayani – jeden z nejbarevnějších a nejskvostnějších tanců, který se praktikuje především na festivalech pochází z jižní Keraly (oblasti Aleppy, Quilon, Pathanamthitta a Kottayam). Slovo Padayani znamená „vojenský útvar“. Tanečníci mají barevné masky různých tvarů, barev a velikostí. Nejdůležitějšími postavami tance jsou většinou Bhairavi (Kali), Kalan (bůh smrti), Yakshi (čarodějka) a Pakshi (pták).
Kolam – při tomto tanci mají tanečníci na hlavách velké čepice a na obličejích masky, které zakrývají i hruď. Zpěváci recitují básně a recitace je doprovázena hudbou.
Lava – tanec plný barev pochází ze souostroví Lakshadweep, z ostrova Minicoy. Tanečníci mají pestrobarevné kostýmy, velkou čepici a bubny. Rychlé a obšírné pohyby se řídí bubnováním a zpěvem.
Nicobarese – tanec pocházející od kmene Nicobarese, který žije na ostrově Nicobar. Tanec můžete spatřit během festivalu Ossuary. Jedná se o celonoční tance při úplňku, které jsou věnovány zesnulým předkům. Tanec je vždy spojen s oslavami, dobrým jídlem a zápasem vepřů.


Průvodci a mapy


Kalkata...
Kalkata a severovýchodní Indie
159 Kč
Indie...
Indie - Radžhastán
20 Kč
Indický...
Indický Himálaj - průvodce
199 Kč

© 2004 Sopka.cz | Kopírování obsahu pouze se souhlasem Sopka.cz

Vyhledávání:


Chcete vědět o všem, co se děje na Sopce, první?
email  
heslo  
zapamatovat heslo

Nová registrace
Zapomněl jsem heslo
Chci změnit nastavení
Chci zrušit účet

Odkazy


AZ elektro





Partnerské weby
CK Marco Polo - exotická dovolená snů | pobytové i poznávací zájezdy | zájezdy na míru | dovolená u moře Kvalitní zahradní nábytek www.africke-expedice.cz www.calabria.cz